25 October 2011

SEMBELIHAN


Sembelihan ialah mematikan nyawa binatang yang halal dimakan dengan memutuskan urat halkum dan urat marih dengan menggunaka alat yang tajam dengan niat kerana Allah. 

Sembelihan menghalalkan seekor binatang itu dimakan oleh orang Islam. Walau bagaimanapun, hanya binatang yang halal sahaja yang termasuk dalam kategori tersebut. Manakala binatang yang memang haram dimakan seperti babi, ular dan tikus hukumnya tetap haram walaupun disembelih oleh orang Islam. 


Hukum sembelihan adalah wajib dan binatang yang mati tanpa disembelih adalah dianggap bangkai, najis dan haram dimakan.

 
Rukun Sembelihan
1. Orang yang menyembelih
2. Binatang yang disembelih
3. Alat untuk menyembelih
 

Syarat-Syarat Sembelihan
1) Orang yang menyembelih
a) beragama Islam @ ahli kitab
b) Baligh ; tidak sah jika kanak-kanak
c) berakal ; tidak sah jika orang gila

2) Binatang Yang Disembelih
a) Binatang yang halal dimakan
b) binatang itu masih hidup

3) Alat Sembelihan
a) mestilah alat yang tajam seperti pisau
b) tidak termasuk gigi, tulang dan kuku

 
Syarat Sah Sembelihan

1. Sembelihan dilakukan dengan niat menyembelih
2. Sembelihan dilakukan kerana Allah bukan kerana sesuatu yang lain seperti untuk disembah kepada jembalang dan sebagainya
3. Putus urat halkum (saluran penafasan) dan urat marih (saluran marih)
4. Binatang tersebut halal dimakan dan masih hidup
5. Binatang tersebut mati dengan sekali sembelihan
6. Disembelih oleh orang Islam
7. Menggunakan alat yang tajam selain daripada kuku, gigi dan tulang
8. Binatang itu mati disembelih bukan kerana yang lain seperti mati terjut atau terjatuh dalam perigi ketika disembelih
 

Sunat Sembelihan
1. Membaca Bismillah
2. Berselawat ke atas nabi
3. Mengadap kiblat
4. Membaringkan binatang di rusuk kiri semasa menyembelih
5. Menyembelih di pangkal leher binatang

QURBAN


Qurban ialah menyembelih binatang ternakan berkaki empat (Al-An’am) pada hari Raya Aidil Adha atau hari-hari Tasyniq (11, 12, 13 Zulhijjah) dengan tujuan benbadat kepada Allah. 


Hukum ibadah Qurban adalah sunat muakkad bagi yang mampu dan wajib bagi yang bernazar.
Ibadah Qurban bermula selepas naik matahari sekadar cukup untuk solat dua rakaat dan khutbah pada 10 Zulhijjah dan berakhir ketika terbenam matahari 13 Zulhijjah. 

Ibadah Qurban dilaksanakan sempena mengingati peristiwa Nabi Ibrahim yang ingin menyembelih anaknya, nabi Ismail kerana melaksanakan perintah Allah SWT. Walau bagaimanapun, peristiwa tersebut sekadar ujian Allah SWT kepada kedua-dua beranak tersebut. Mereka telah berjaya dalam ujian tersebut di mana nabi Ibrahim sanggup menyembelihkan anak sendiri dan nabi Ismail pula patuh dengan perintah ayahnya untuk disembelih. Semua ini dilakukan menunjukkan bahawa betapa mereka amat patuh kepada perintah Allah lebih daripada yang lain walaupun ia melibatkan nyawa dan kasih sayang ayah dan anak. Lalu Allah telah mengantikan tempat nabi Ismail dengan kambing (Qibasy). 

Ibadah qurban juga dilakukan sebagai cara untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
        Syarat-syarat sah ibadat Qurban ialah:

       (a)   Berniat Qurban ketika menyembelih. 



       (b)   Sembelihan dilakukan dalam waktunya iaitu matahari naik kadar sepegalah pada 10 Zulhijjah
      hingga terbenam matahari 13 zulhijjah. 

       (c)     Penyembelih orang Islam. 

       (d)   Tidak terdapat kecacatan pada binatang qurban tersebut yang boleh mengurangkan dagingnya. 

       (e)   Binatang ternakan yang halal dimakan. 

        (f)   Binatang yang hendak disembelih sudah cukup umur.
              Binatang yang sudah cukup umur untuk dijadikan Qurban adalah seperti berikut:
   
Binatang
    Umur
Biri-biri/
1 tahun atau lebih
Kambing
2 tahun atau lebih
Lembu/kerbau
2 tahun atau lebih
Unta
5 tahun atau lebih

 
     Pembahagian daging Qurban
     Pembahagian daging Qurban adalah seperti berikut:

     (a)   1/3  disedeqahkan kepada fakir miskin
     (b)   1/3  dimasak untuk jamuan ramai 
     (c)   1/3  orang yang berQurban

      Qurban Nazar haram dimakan oleh orang   yang bernazar.
     Lebih afdhal sekiranya orang yang berqurban itu memakan sedikit daripada daging qurbannya.
     Haram diberikan daging qurban kepada orang kafir sama ada dalam keadaan mentah
     ataupun masak.
     Harus disedeqahkan kepada orang kaya.

     Perkara Sunat Ketika Ibadah Qurban
    1      Membaca Basmallah atau takbir

    2      Selawat kepada nabi

   3      Menyembelih pada waktu siang.

   4      Memilih binatang yang gemuk dan sihat.

   5      Disembelih oleh  orang yang berqurban.

   6.    Binatang hendaklah dibaring di atas rusuk kiri dan mengadap kiblat.

   7.    Orang yang berqurban makan sebahagian daging qurban

   8.    Menggunakan alat sembeliha yang tajam
  
    Hikmah-hikmah Qurban
 
   1.  Melatih diri sangup berkorban pada perkara kebaikan.  
   2.  Membuang sifat kedekut, bakhil dan tamak dalam diri. 

   3.  Tanda kesyukuran di atas nikmat pem­berian Allah. 

   4.  Meningkatkan ketaqwaan kepada Allah 

   5.  Mengingati pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ia boleh memupuk semangat pengorbanan
    terhadap diri dan masyarakat.

   6.  Menggembirakan fakir miskin untuk menikmati juadah daging korban. 

   7.  Merapatkan hubungan silaturrahim yang erat di kalangan umat Islam 

Ciri-ciri ajaran Islam - Murunah (Fleksibel)

MURUNAH - Fleksibel


Murunah ialah anjal atau fleksibel iaitu boleh berubah mengikut kesesuaian, namun masih tetap kepada prinsip asasnya.  Dengan kata lain, hukum boleh berubah berdasarkan situasi semasa. Namun, hukum yang boleh berubah, HANYALAH yang melibatkan perkara cabang atau furuk sahaja sebagai IHSAN atau  KELONGGARAN syarak berdasarkan situasi tempat dan keadaan.
Sebagai contoh, Islam telah mewajibkan solat fardhu Zohor sebanyak 4 rakaat dalam waktu Zohor. Prinsip asasnya, iaitu Wajib Solat Zohor, tidak berubah walau dalam apa keadaan sekalipun sehinggalah seseorang itu meninggal dunia. 

Namun, cabang atau furuknya boleh berubah kerana desakan tempat @ keadaan. Islam telah memberi KELONGGARAN atau RUKHSAH dengan  membenarkan solat Zohor itu dipendekkan kepada 2 rakaat (Qasar) atau dihimpunkan dengan solat Asar dalam waktu Asar (Jamak Ta’khir) kerana dalam musafir atau keadaan yang dibenarkan oleh Syarak. 

Begitu juga dalam ibadah Puasa. Allah telah mewajibkan Puasa bulan Ramdhan sebagai salah satu rukun Islam yang wajib dilaksanakan. Prinsip asasnya adalah WAJIB kepada setiap umat Islam. Tetapi Allah telah memberi KELONGGARAN kepada orang yang sakit atau dalam perjalanan berbuka puasa kerana keadaan yang dihadapinya, TETAPI WAJIB DIGANTI apabila dia telah sihat atau kembali daripada musafir. Begitulah juga bagi wanita yang datang haid dan mengandung, disyaratkan untuk diganti semula apabila dia telah suci dan sihat. 

Ini menununjukkan bahawa Islam tidak membebankan kepada umatnya dengan amalan yang sukar dan berat dilaksanakan pada sesuatu ketika dan tempat.

Seterusnya, Allah telah meWAJIBkan umat Islam untuk menutup aurat masing-masing. Allah telah memberi KELONGGARAN kepada semua umat Islam untuk mempelbagaikan fesyen pakaian masing-masing asalkan tidak memdedahkan aurat dan melanggar batas-batas pakaian yang dibenarkan oleh syarak.

Walaupun Rasulullah SAW telah lama meninggalkan kita, tiada wahyu diturunkan selepas itu, Tiada lagi hadis diriwayatkan.... Namun Islam tetap sesuai sepanjang masa dan tempat. Prinsip Islam adalah mudah dan tepat, walau apapun isunya, walaupun ia adalah perkara baru, selagi ia tidak bercanggah dengan prinsip asas ajaran islam, maka ia boleh diterima dan digunapakai. Islam telah mewariskan para ulama' sebagai penganti nabi dalam menentukan halal haram sesuatu perkara berdasarkan al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias dan beberapa dalil lain yang tidak disepakati spt al-Istihsan, Masalihul Mursalah, Al-Istishab, Saddu al-Zarai’, Qaul Sahabi, ‘Amal Ahli Madinah, Syar’u Man Qablana dan Al-‘Uruf Wa al-‘Adah. Melalui Ijtihad dan Fatwa para ulama' inilah  yang akan menyumbang kepada fleksibelnya agama Islam.

Sesungguhnya sifat Murunah yang menjadi asas ajaran Islam ini, menyebabkan Islam sesuai sepanjang tempat, masa dan zaman. Sesuai di zaman Rasulullah SAW, sesuai di zaman nabi Adam, sesuai di era zaman batu, sesuai di zaman era penjajahan barat, sesuai di era mesin taip, sesuai era internet  dan sesuai hingga hari qiamat. Begitulah juga, Islam sesuai di Amerika, Afrika, sesuai di Asia, sesuai di tempat salji dan berilklim sejuk @ gurun yang panas dan sesuai seluruh dunia.

Ciri-ciri ajaran Islam - Syumul (Menyeluruh)

SYUMULIYYAH
 
Syumul bermaksud lengkap.  Ini bererti bahawa agama Islam adalah sebuah agama yang lengkap dan sempurna serta meliputi kehidupan dunia dan akhirat.
Islam meliputi seluruh kehidupan manusia di dunia dan akhirat. Islam telah mengatur kehidupan manusia dengan lengkap yang meliputi ;
Ibadah, akhlak, ekonomi, politik, kemasyarakatan, kesihatan, kebuadayaan, bahasa, seni, pengetahuan, hubungan antarabangsa, alam sekitar, falsafah, sains, undang-undang dan sebagainya.
Firman Allah SWT ;


38. Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab

Ayat di atas menjelaskan bahawa, al-Quran telah menjelaskan semua perkara yang berkaitan dengan kehidupan manusia di dunia dan di akhirat. Tiada yang ditinggalkan oleh al-Quran. Ini menunjukkan bahawa Islam itu adalah agama yang lengkap. Maka, kita tidak perlu cari agama lain, kerana tiada agama yang selengkap Islam. Al-Quranlah selengkap-lengkap petunjuk atau manual cara hidup di dunia dan akhirat.
Sebagai perbandingan, katakan kita membeli sebuah kereta baru, tentulah kita  inginkan manual yang lengkap, meliputi semua aspek kereta tersebut seperti keselamatan, cara menggunakan kompenan, prosuder penyenggaraan dsb.   Kita akan patuh kepada semua prosuder, manual dan nasihat daripada syarikat yang membuat kereta tersebut atau sekurang-kurangnya mekanik yang amat arif tentang kereta keluaran syarikat tersebut. Kenapa perlu patuh ? Supaya kita dan kereta kita sentisa selamat sepanjang perjalanan dan yang paling penting sampai ke destinasi yang ditujui, bukannnya tersesat jalan.
Jadi, begitulah hidup kita ini…. Allah sebagai pencipta kita, maka sewajarnya kita patuh dan mengikut prosedur @ manual yang Allah sediakan iaitu al-Quran. Ikutilah al-Quran. Nescaya hidup kita akan bahagia , selamat di dunia dan akhirat serta tidak akan tersesat, insya Allah kita akan sampai ke destinasi kita, iaitu Surga, bukannya tersesat ke neraka.
Kembali kepada firman Allah SWT di atas, cuba renung kisah yang biasa kita dengar seperti di bawah ini ;
Pada satu malam, ketika memberi tazkirah sempena majlis kesyukuran pembukaan kedai makan seorang sahabatnya, seorang penceramah telah membaca ayat di atas, beliau seterusnya menjelaskan kandungan ayat tersebut dengan contoh-contoh yang mudah. Tiba-tiba, seorang pendengar menyampuk.
“Tuan, tadi tuan kata, semua perkara telah Allah nyatakan dalam al-Quran. Cuba tuan terangkan kepda saya,  berapa kepingkah roti canai yang dapat dibuat dengan 1 kg tepung gandum ? Nyatakan ayat berapa dan surah apa dalam al-Quran ? “
Pertanyaan yang tidak disangka-sangka itu telah menyebabkan suasana menjadi riuh-rendah. Orang  beranggapan bahawa soalan itu tentu amat sukar dijawab oleh penceramah tersebut dan bertujuan untuk memalukannnya.
Tapi, pencermah yang cerdik itu, dengan senyum dan tenang menjawab..
“Terima kasih kepada soalan yang cukup relevan dengan tajuk dan memang tip-top.  Lusa,  Insya Allah, semasa ceramah kat masjid kita, saya akan jawab”.
Apabila sampai malam yang dijanjikan. Alangkah terkejutnya, penceramah tersebut, ramainya ahli kariah yang datang.. berpusu-pusu… kalau dulu paling ramaipun dalam 20 je… ini dah berlipat kali ganda… kerana nak tahu jawapan bagi soalan sebelum ini….
Tibalah saat yang dinanti-nantikan, maka dengan tenang dan senyum beliau berkata…
“Ini jawapan yang saudara semua tunggu..” “1 kg tepung gandum boleh menghasilkan XX roti canai” “Cuba buka al-Quran, lihat ayat 43 surah an-Nahl”
Maka merekapun, masing-masing membuka al-Quran, lalu mereka baca ayat di bawah beserta dengan tafsirannya. 

4 
   43. Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui.
“Jawapan tu betul” kata salah seorang daripada mereka.
“Tapi, ayat tersebut tak sebutpun pasal roti canai”  tambah seorang lagi dengan perasaan sedikit marah kerana dia rasa tertipu.
Lalu, penceramah itu menjelaskan,
“Memanglah ayat itu tidak secara terang-terang sebut roti canai, sebab diturunkan di Mekah/Madinah, dulu mana ada roti canai kat situ”
“Lagipun kalau sebut roti canai, makanan lain pula kena sebut, kalau begitu kena catat pula cara membuatnya dsb”
“Makanan lain pula kena sebut juga, kalau macam ni, ……” jawabnya dengan panjang lebar.
“Sebab itu, Allah nyatakan secara umum tetapi jelas. Ayat tersebut meminta kita bertanya kepada orang yang tahu mengenai perkara tersebut. Jadi, kelmarin, saya telah bertanya kepada Pak X yang menjual roti canai kat tepi jalan tu…. Itulah jawapan yang diberi oleh beliau. Maka, ayat ini amat tepat bagi menjawab soalan tersebut”
“Ooo begitu…Barulah kami faham !!!” jawab tok imam yang duduk bersimpul di sebelah penceramah, beliau sejak tadi hanya tunduk diam sahaja untuk menjaga hati penceramah. Maka situasipun menjadi tenang. 
Cerita di atas menjelaskan bahawa betapa lengkapnya al-Quran.

 
Apa kata Barat terhadap kesyumulan Islam sebagaimana yang telah ditulis oleh Abdullah Nasih ‘Ulwan.
Dr. Hoking, seorang Prof Falsafah di Harvard University ;
“Sesungguhnya dalam sistem Islam itu sendiri terdapat persiapan untuk tumbuh dari dalam. Saya amat berkeyakinan dan tidak salah jika saya katakan bahawa syariat Islam mencakupi semua prinsip untuk maju”
Dr. Izco Insapato ;

“Bahawa sesungguhnya syariat islmiyah dalam perbahasannya mengatasi undang-undang Eropah, bahkan syariat islmiyahlah yang mendatangkan kepada dunia perundangan yang paling lengkap dan tepat ”

KONSEP ASAS AQIDAH

 
  Perkara   Keterangan
       
  TAUHID
RUBUBIYAH
  Keyakinan bahawa Allah SWT sebagai PENCIPTA, PEMILIK dan  PENTADBIR seuruh alam ini. MAHA BERKUASA dan MAHA BIJAKSANA tanpa ada satu kuasapun yang dapat menandinginya
       
 
TAUHID
ULUHIYYAH
  Keyakinan bahawa hanya ALLAH YANG MAHA ESA, yang hanya layak disembah, ditaati dan dipatuhi secara mutlak. Hanya ALLAH tempat memohon pertolongan, doa dan bertawakkal.
       
  TAUHID
ASMA' WA SIFAT
  Keyakinan bahawa Allah SWT mempunyai nama-nama yang Indah dan Mulia (99 nama Allah@ Al-Asma Ul-Husna) dan mempunyai sifat-sifat yang sempurna (20 sifat wajib, 20 sifat Mustahil dan 1 sifat Harus).
       
  AN-NUBUWAH   Perutusan para nabi dan rasul yang membawa risalah Allah untuk disampaikan kepada umat manusia.
       
 
AS-SAM'IYYAT
 
  Perkara ghaib yang tidak dapat dicapai oleh pancaindera manusia dan hanya diketahui melalui al-Quran dan Hadis spt dosa pahala, syurga neraka, azab kubur dsb

PERKARA-PERKARA LUAR BIASA
  Perkara   Keterangan   Contoh
           
  MUKJIZAT   Perkara luar biasa yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada para nabi dan rasul untuk membuktikan kebanaran, kenabian dan kerasulan serta melemahkan musuh-musuh mereka   Tongkat nabi Musa AS bertukar menjadi ular
           
  KARAMAH   Perkara luar biasa yang berlaku kepada manusia biasa yang tinggi
darjatnya di sisi Allah SWT
  Maryam dianugerahkan Allah SWT hidangan dai langit.
           
  MA'UNAH   Perkara luar biasa yang berlaku kepada umat Islam tanpa perlu mempelajarinya   Terlibat dalam kemalangan yang dahsyat, tetapi dirinya terselamat.
           
  SIHIR   Perkara luar biasa yang berlaku kepada manusia biasa dengan bantuan kuasa jahat seperti jin dan syaitan. Ia boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja. Ia juga dikenali sebagai ILMU HITAM   Seorang yang kebal @ tidak lut senjata
           
  IRHAS   Perkara luar biasa yang berlaku kepada orang yang bakal dilantik oleh Allah sebagai rasul   seperti awan yang melindungi Rasulullah SAW
           
  ISTIDRAJ   Perkara luar biasa yang berlaku kepada orang yang tidak taat dan derhaka kepada Allah SWT untuk menyesatkannya lagi.   Firaun yang mengaku Tuhan, lalu Allah telah sihatkannya sepanjang hayat - tidak pernah sakit
 
PERBEZAAN DI ANTARA NABI DAN RASUL
  NABI   RASUL  
         
  Diberikan wahyu untuk dirinya   Diberikan wahyu untuk dirinya dan wajib disampaikan kepada kaumnya  
         
  Bilangannya terlalu ramai (ada pendapat yang mengatakan seramai 124,000 orang)   Bilangannya 313 orang  
         
  Seorang nabi tidak semestinya seorang rasul   Seorang rasul adalah seorang nabi  
         
  Tiada kitab diturunkan kepadanya   Menerima kitab @ suhuf untuk disampaikan kepada kaumnya  
         
  Tidak wajib mengetahui nama dan bilangannya   Wajib mengetahui nama dan bilangan 25 orang rasul

Perundangan Islam – Utamakan mencegah bukan menghukum

تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(13
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (14)- النساء: 13-14
Yang bermaksud : Itulah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar. Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekalah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina. – Surah Al-Nisa’, ayat 13-14


Bermakna perundangan Islam termasuk hukum hudud amat mengutamakan prinsip mencegah dan mendidik umatnya ke arah keharmonian hidup bermasyarakat. Tema sambutan Hari Hududullah pada tahun 1432 Hijrah ini ialah “Hudud Satu Pencegahan dan Pendidikan, Bukan Hukuman”.Oleh itu, di dalam al-Quran, perkataan hudud disebut sebanyak 11 kali di dalam 7 ayat yang dirangkumi di dalam 5 surah yang berlainan. Satu ayat daripadanya membicarakan tentang hukum hakam puasa, tiga daripadanya tentang hukum cerai dan iddah, dan satu ayat lagi membicarakan tentang hukum faraid atau pembahagian harta pusaka, seperti mana ayat tersebut di atas. Kemudian, satu ayat juga menceritakan sikap orang-orang munafik yang suka melanggar hudud Allah dan satu lagi membicarakan tentang hukum zihar.

Penelitian terhadap ayat-ayat tersebut memberikan kefahaman kepada kita bahawa hudud bukanlah bermaksud hukuman ke atas penjenayah terhadap kesalahan-kesalahan seperti mencuri, berzina dan minum arak sahaja, tetapi lebih luas lagi ia mencangkupi semua batasan syariat yang ditentukan oleh Allah SWT. Justeru, satu silap faham yang sangat dikesalkan apabila disebut hudud, maka digambarkan sebagai satu hukuman yang kejam terhadap pesalah. Malah dilabelkan pula sebagai undang-undang primitif yang ketinggalan zaman. Sedangkan setiap pekara yang dibatasi oleh syariat dengan hukum halal dan haram dalam kehidupan manusia adalah disebut “hududullah” (hudud Allah).

Contohnya makan minum, dihalalkan oleh Allah SWT tetapi memakan perkara yang haram dikira melanggar hudud Allah. Melunaskan tuntutan fitrah manusia untuk berpasangan dibenarkan oleh Allah SWT melalui ikatan perkahwinan dan diharamkan jika dilakukan melalui bersekedudukan tanpa berkahwin yang menyebabkan hubungan zina dan ia dianggap melanggar hudud Allah. Nyata sekali, setiap perkara yang haram, melanggar perintah Allah SWT, maka dianggap melanggar hudud Allah SWT. Rasulullah SAW mengumpamakan perbuatan melakukan perkara yang haram ini seperti menceroboh tanah larangan milik Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW:
أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
Yang bermaksud : Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya larangan Allah di bumiNya adalah hal-hal yang diharamkanNya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging, apabila daging itu baik maka seluruh tubuh itu baik. Dan apabila daging itu rosak maka seluruh tubuh itupun rusak. Ketahuilah, itulah qalb.­ – Hadis riwayat Bukhari.
Kekeliruan
Saya menyebut hakikat ini kerana kekeliruan yang timbul atau sengaja ditimbulkan di dalam negara kita bahawa hudud ertinya hukuman ke atas pesalah. Maka hudud telah diwajahkan dengan wajah yang begitu buruk dan mengerikan. Seolah-olah apabila hukum hudud dilaksanakan, semua tangan akan dipotong dan semua batu akan dijadikan lontaran untuk pesalah. Kita masih terngiang-ngiang kata-kata sinis yang dilontarkan sedikit masa lalu yang menyatakan: “Jika mahu menikmati sup tangan, silalah ke Kelantan’ dan “akan habislah batu-batu di Kelantan digunakan untuk melontar pesalah zina.” Paling dukacitanya, kata-kata itu terbit daripada bibir orang Islam sendiri. Sekalipun kata-kata itu sudah lama diucapkan, tetapi kesannya telah memberikan imej yang negatif terhadap undang-undang Allah SWT.

Hasilnya, masyarakat bukannya semakin dekat dengan Islam tetapi semakin jahil dan semakin jauh daripada syariat Islam yang sebenar. Syariat Islam bukannya dilihat indah dam cantik, tetapi dilihat primitif, ketinggalan zaman, ouf of date dan sebagainya. Tanggapan seperti ini bukan sahaja berlegar di kalangan non muslim bahkan masyarakat umat Islam sendiri masih keliru di dalam memahami keindahan syariat Islam yang sebenar.

Kekeliruan dan kejahilan ini bertambah parah apabila beberapa isu agama yang berlaku sejak akhir-akhir ini tidak ditangani sebagaimana yang diajar oleh Islam. Natijahnya, Islam semakin dipandang serong oleh masyarakat. Isu-isu seperti larangan non muslim memasuki masjid dan juga bacaan al-Quran di pembesar suara misalnya, ditangani dengan wajah yang lebih cenderung ke arah sentimen tanpa bimbingan ilmu yang sebenar. Hasilnya, sentimen yang dibakar bertambah panas sedangkan panduan sebenar Islam diketepikan.

Saya sifatkan golongan yang menolak, menghina dan mengenepikan syariat Islam khususnya hudud merupakan golongan yang jahil dan tidak mengetahui keindahan syariat Islam itu sendiri. Sekalipun mungkin mereka beragama Islam, tetapi Islam yang dianuti hanya di ruang yang terbatas tanpa didaulatkan sebagai undang-undang yang memerintah. Hakikatnya, menolak undang-undang syariah samalah ertinya dengan menafikan kebijaksanaan Allah SWT selaku Pentadbir alam ini. Kalaulah seorang warganegara yang berani mengkritik undang-undang negaranya sendiri boleh dianggap sebagai menghina dan mempersendakan undang-undang tersebut, maka lebih besar kesalahannya jika seorang Islam berani mengkritik undang-undang Islam sebagai ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan masa, orang ini bukan sahaja mencabar kebijaksanaan dan kekuasaan Allah S.W.T, tetapi boleh menjejaskan imannya sebagai seorang muslim.

Saya yakin, sebahagian besar daripada masalah ini ialah kerana kejahilan terhadap keindahan undang-undang Islam itu sendiri. Justeru, Kelantan mengambil inisiatif untuk mengadakan sambutan Hari Hududullah setiap tahun dan pada tahun ini pula diadakan seminar undang-undang syariah peringkat kebangsaan untuk memberikan pendedahan dari masa ke semasa kepada masyarakat agar apabila tiba saat dan masanya yang membolehkan hudud dilaksanakan, ia akan dilaksanakan dengan penerimaan dan kefahaman daripada masyarakat yang sudah terdidik dengan maklumat-maklumat yang benar.

Optimis
Saya optimis, jika wajah sebenar undang-undang syariah didedahkan, tidak akan ada suara-suara sumbang yang menolak pelaksanaannya nanti. Kata cerdik pandai tidak kenal maka tidak cinta.
Sehubungan itu, besarlah harapan saya agar seminar ini dapat dilaksanakan dari masa ke semasa dan hendaklah dibuka penyertaannya kepada penyertaan masyarakat non muslim untuk datang mendengar dan mengemukakan persoalan agar setiap kemusykilan dapat dijawab oleh para ilmuan bukannya diperdebatkan di dada-dada akhbar sehingga menjadi isu politik yang bias.

Hasarat Kerajaan Negeri ialah untuk mempertingkatkan syiar Islam di Kelantan ini. Oleh itu, saya menyeru kepada semua jabatan kerajaan sama ada negeri atau pesekutuan agar sama-sama bertanggungjawab dalam meningkatkan kualiti iman di kalangan rakyat dengan berkerjasama menyeru kebaikan, mencegah kemungkaran dengan cara masing-masing. Mudah-mudahan kehidupan kita semua ini akan mendapat ihsan dan keberkatan dariNya.
Firman Allah SWT :
ولْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Maksudnya: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang salah. Dan mereka yang demikian ialah orang yang berjaya”. –Surah Ali Imran, ayat 104.
Apa yang penting difahami bahawa hukum hudud ini bila dilaksanakan, bukannya pelaksananya adalah orang politik. Tetapi hakim yang akan menjatuhkan hukuman. Itupun setelah menjalani perbicaraan yang adil terlebih dahulu. Jadi tidak perlu untuk merasa gerun dan takut dengan hukum hudud kerana bimbang kononnya akan dikuasai oleh orang politik.
Justeru, saya mengharapkan agar tabiat menolak hudud ini dapat diperbetulkan agar jangan menjadi kebiasaan di kalangan masyarakat. Jika gejala penolakan ini tidak dibendung, saya bimbang menjadi satu trend yang sebenarnya membawa kesan yang tidak baik terhadap akidah umat Islam.  Jangan merasakan ini sebagai satu isu yang mudah kerana mempertikaikan hukum hudud sebenarnya mempertikaikan Allah SWT.

Penegasan Allah
Sebagai mengingatkan kembali, hayatilah penegasan Allah mengenai hudud yang bertaraf “tilka” memberi makna kehormatan, ketinggian dan peringkat atasan dari segi keutamaannya. Bermakna ia perkara penting. Maka orang yang tidak menerima hudud Allah, orang itu adalah orang durhaka!
Hukuman-hukuman hudud akan dilaksanakan oleh orang yang pakar mengenainya. Penghukuman hudud ada orangnya yang kita panggil hakim. Ia adalah tugas hakim bukannya orang politik. Maka rakyat atau mereka yang ragu, tidak perlu bimbang.

Kita juga kena ingat balik kisah “riddah” pada zaman Saidina Abu Bakar menjadi khalifah. Keputusan beliau ialah mengisytihar perang terhadap golongan riddah. Lalu Saidina Abu Bakar menegaskan: “Usahkan orang tidak mengeluarkan zakat, orang yang tidak beri ‘tali hidung’ (‘iqal) unta, aku akan perangi mereka.” Ia bermakna perbuatan yang bersifat durhaka itu tidak bolleh dibiarkan, kerana bila dibiarkan akan rosaklah masyarakat (orang ramai).

Sama juga, dengan seseorang itu yang membiarkan bacaan fatihah secara tidak betul tajwid, akan berterusan dengan tidak betul. Sedangkan kerana bacaan tidak betul itu, mwenyebabkan ia berubah makna atau menjadi makna yang tidak betul.

Akhirnya, rakaman tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang telah istiqomah dan sentiasa mengambil tanggungjawab menjayakan misi hududullah ini.

*Olahan daripada ucapan pada Sambutan Hari Hududullah Negeri Kelantan, pada 22 Syawal 1432 bersamaan 20 September 2011, jam 10.40 pagi di Balai Islam Lundang, Kota Bharu.