10 August 2010

Kembara Rohani Untuk Kembali Kepada Fitrah

Allah tidak menilai rupa lahir kita tapi Allah menilai hati kita. Justeru dalam melakukan amalan dan ibadah sepanjang Ramadan, tumpuan penilaian Allah adalah kualiti hati kita. Walaupun orang melihat kita meninggalkan makan dan minum di siang hari, sama-sama solat tarawih, sama-sama bertadarus Quran, sahur dan berbuka, tetapi tidak ada siapa yang tahu dan nampak pekerjaan hati kita kecuali Allah. Sedangkan gerak-geri, bolak-balik dan perjalanan hati inilah nilai sebenar amal ibadah kita di sisi Allah.
Puasa sebulan Ramadan yang Allah wajibkan ke atas kita adalah latihan jiwa untuk menjadikan kita orang bertakwa. Ini dijelaskan oleh Allah dalam firman-Nya:“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Al-Baqarah: 183)

Sama ada amal ibadah kita sepanjang Ramadan, terutama puasa itu sendiri, membuahkan takwa atau tidak, ia bergantung pada apa yang ada di dalam hati kita. Nilai takwa yang sebenar letaknya di hati. Kerana hati merupakan hakikat sebenar diri kita. Ketika kita menahan keinginan pada makan minum dan segala perkara harus yang dilarang sewaktu berpuasa, kita juga perlu menahan keinginan pada segala perkara yang haram.

Soalnya, adakah hati benar-benar dapat menghayati tuntutan tersirat dari perintah ‘menahan diri’ yang bermula dari menahan keinginan pada makan minum dan lain-lain yang membatalkan puasa itu? Kalaupun kita boleh menahan lapar dan dahaga untuk menjaga agar puasa kita jangan batal, adakah kita dapat menahan keinginan dari bercakap yang haram, melihat yang haram, mendengar yang haram serta melakukan segala perbuatan yang haram. Baik yang melibatkan dosa kecil atau besar. Sedangkan semua keinginan itu datang dari hati – sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Lebih-lebih lagi kalau kita masih rasa payah dan masih di peringkat memaksa-maksa diri untuk menahan lapar dan dahaga, tentu jauh lebih payah untuk menahan diri dari keinginan-keinginan yang diharamkan yang melibatkan anggota lahir tangan, kaki, mata, mulut, telinga dan kemaluan itu.

Dalam kepayahan untuk patuh kepada perintah Allah ini, hati akan bergolak, bermain-main dan bergelut dengan nafsu yang memang sentiasa mengajak untuk memenuhi semua keinginan pada yang haram itu. Dengan kata lain, hati akan bertarik tali dengan nafsu yang meronta-ronta untuk lepas dari ‘kongkongan’ syariat dan desakan fitrah. Apa yang Allah larang, itulah yang nafsu suruh buat. Apa yang Allah suruh pula, itulah yang nafsu halang.

Sesetengah orang dipermudah kembara rohaninya untuk melawan keinginan jahat nafsu hingga hatinya benar-benar menjadi raja dalam diri dan dapat menguasai nafsu. Manakala sesetengah orang rasa amat susah bergelut dengan nafsu sendiri hingga hati yang sepatutnya jadi raja itu mudah tunduk kepada nafsu. Payah atau mudah, hati mesti dijaga dan ditatang bagaikan minyak yang penuh untuk dikembalikan kepada fitrahnya yang bersih.

Kalau kita bersungguh-sungguh dan mengikhlaskan hati, insya-Allah di hujung perjuangan untuk mengembalikan hati kepada fitrah ini ada kemanisannya dan ada bantuan Allah.

Allah berfirman: “Siapa yang bermujahadah di jalan Kami, Kami tunjukkan jalan Kami.” (Al-Ankabut: 69)

Andainya kita rasa sangat payah untuk membersihkan hati dan menundukkan nafsu pada bulan-bulan yang lain, Ramadan datang membawa sinar harapan. Dengan limpahan rahmat Allah yang turun bersama kedatangan Ramadan itu, mudah-mudahan Allah permudahkan kita membersihkan hati dari sifat-sifat keji (mazmumah) dan tompok-tompok dosa.

Dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w. mengumpamakan solat lima waktu sehari semalam ibarat membersihkan badan lima kali dalam sehari. Sebab itu solat yang didirikan dengan khusyuk dan tawaduk, mampu menghindarkan orang Mukmin dari perbuatan keji dan mungkar. Mudah-mudahan puasa dan ibadah-ibadah lain sepanjang Ramadan dapat membantu kita membersih dan menyucikan hati, seterusnya mencapai pangkat takwa.

Antara ciri takwa ialah sangat berhati-hati. Semua perintah Allah yang wajib dibuat dengan begitu berhati-hati tanpa banyak soal, manakala yang sunat cuba dilaksanakan sungguh-sungguh mengikut kemampuan. Perintah yang haram pula dijauhi betul-betul dan yang makruh cuba dihindari sedaya mungkin.

Orang bertakwa sangat berhati-hati menjaga dirinya dari melakukan perkara yang samar-samar (syubhat) kerana takut terlibat dengan yang haram. Paling sukar dalam kembara rohani ini adalah untuk menundukkan ego di dalam hati. Menundukkan ego ini adalah kerja hati. Ego bukan hendak dibuang atau dikikis terus tetapi hendak dikawal dan ditundukkan agar tidak merangsang tindak-tanduk negatif. Ego yang tidak dikawal menyebabkan hati mudah dikuasai perasaan marah-marah, benci, dendam, hasad dengki dan buruk sangka.

Perasaan-perasaan negatif ini bila memuncak, boleh mendorong sikap bermusuhan, kata-mengata, tidak mahu mengalah dan tidak mahu mengaku salah, pentingkan diri dan lain-lain lagi. Puasa tapi mudah marah-marah dan suka mengata, hulur sedekah tapi mengungkit-ungkit, solat tapi nafsi-nafsi, baca Quran tapi hanya untuk menunjuk-nunjuk… semua ini berpunca dari ego di dalam hati yang sukar ditundukkan.

Kalau kita tidak mengambil peluang dari kelebihan dan kebesaran Ramadan ini untuk membersih dan menggilap hati, kita bimbang segala amalan kita sepanjang bulan mulia ini menjadi kecil nilainya di sisi Allah. Ini disebabkan kita melaksanakan amalan dan ibadah-ibadah itu tanpa membawa hati yang penuh rasa kehambaan, merendah diri, bersangka baik, kasih pada orang lain, syukur dan redha. Lalu tidak ada kesabaran bila berdepan dengan ujian dan dugaan. Tidak ada kesabaran untuk terus dalam ketaatan dan terus-menerus meninggalkan perkara buruk dan dosa.

Justeru puasa dan ibadah-ibadah lain yang dikerjakan itu tidak memberi kesan positif pada akhlak dan peribadi. Kalau haji yang mabrur membuahkan takwa dan akhlak yang terpuji, demikian juga puasa yang benar-benar diterima Allah.

Hati akan rasa lebih tenang, suka kepada kebaikan, lebih sabar, lebih syukur, lebih merendah diri dan penuh dorongan-dorongan sifat terpuji yang lain. Walaupun syaitan tidak lagi mengganggu kerana telah dirantai sejak awal Ramadan, tetapi nafsu terus meronta-ronta minta dipenuhi keinginan-keinginannya. Satu-satunya cara untuk menambat nafsu ini adalah dengan menundukkan keinginannya melalui latihan jiwa dan pergelutan dalam diri (mujahadah).

Ini merupakan kerja hati dan harus berjalan seiring dengan amalan-amalan lahir seperti puasa, solat, baca Quran dan lain-lain. Jangan biarkan anggota lahir kita melakukan amal ibadah tanpa membawa sama hati yang dekat dengan Allah dan penuh rasa kehambaan.

Kemenangan yang akan dicapai di hujung Ramadan nanti adalah kejayaan mengembalikan hati kepada fitrahnya yang bersih. Tetapi hanya bila nafsu dapat ditambat, barulah hati dapat dibersihkan dan dikembalikan kepada keadaan fitrah. Barulah mudah untuk melaksanakan semua perintah Allah dengan rela dan meninggalkan semua larangan-Nya tanpa memaksa-maksa diri.

Dengan itu barulah pangkat takwa dapat dicapai dengan mudah – dengan izin, petunjuk dan pertolongan dari-Nya. Susah payah kita menahan diri dari makan dan minum sepanjang hari, Allah balas dengan hadiah kegembiraan waktu berbuka. Sudah tentu susah payah kita melawan keinginan nafsu pada perkara-perkara haram, akan diganjari dengan kegembiraan juga oleh Allah. Rasa tenang dan lazat yang dirasai oleh hati itulah ganjaran yang tidak dapat dinilai dengan wang.